strzałka do góry na główną


Nauka przez zabawę

1. Drogi Rodzicu!

Jak kształtować w domu gotowość szkolną dziecka?

  1. Dziecko szuka w domu przedmiotów zaczynających się na podaną przez Ciebie głoskę.
  2. Dziecko rysuje przedmiot zaczynający się na podaną przez Ciebie głoskę, spróbuj zgadnąć, co narysowało.
  3. W dowolnej książce na wybranej stronie dziecko szuka podanych przez Ciebie liter.
  4. Na środku kartki narysuj domek, dziecko rysuje słoneczko nad domkiem, płotek po prawej stronie domku, drzewo po lewej stronie domku, chmurkę po lewej stronie słoneczka itd.
  5. Przygotuj kolorowe kartki i ustal z dzieckiem ich znaczenie (np. czerwona – stop, nie ruszam się, zielona – biegam truchtem w różne strony, żółta – pajacyki, brak kartki – chodzę po pokoju), dziecko porusza się po pokoju, obserwuje Cię i wykonuje zadania zgodnie z pokazanym przez Ciebie kolorem kartki.
  6. Dziecko próbuje dodawać i odejmować na konkretach, wykorzystajcie kredki, klocki lego, patyczki, guziki, co tylko przyjdzie Wam do głowy.
  7. Użyj ponownie kolorowych kartek, ułóż je na podłodze i na pierwszej połóż jeden przedmiot (np. kredkę), na drugiej dwa przedmioty (np. klocki) na trzeciej trzy (np. guziki). Poproś, aby dziecko dołożył na każdej kartce tyle przedmiotów (kredek, klocków, guzików), żeby na kartce było ich pięć/sześć/osiem.
  8. Dziecko rysuje portret wiosny. Porozmawiajcie o pierwszych oznakach wiosny. Poproś, aby dziecko wymieniło pory roku.
  9. Każdego ranka pytaj swoje dziecko: Jaki dziś dzień tygodnia? Jak dzień był wczoraj? Jak dzień będzie jutro?
  10.  Zróbcie razem z dzieckiem sałatkę owocową. Dziecko nazywa owoce, pomaga myć, kroić. Miesza gotową sałatkę z jogurtem.
  11.  Dziecko naśladuje Twoje ruchy jak w lustrze. Przykłady: stań na jednej nodze, podskakuj na niej.

2. Drogi Rodzicu!

Jak najlepiej wykorzystaj czas, jaki spędzasz  z dzieckiem!!!
Możesz na przykład popracować nad rozwijaniem u swojego syna/córki umiejętności słuchania i czytania tekstów ze zrozumieniem. Czytanie ze zrozumieniem to bardzo ważna umiejętność, która ułatwia opanowywanie wiadomości ze wszystkich przedmiotów szkolnych i warunkuje powodzenie w nauce naszych pociech. 
Możemy rozwijać ją już od najmłodszych lat rozmawiając z dzieckiem, opowiadając mu różne historie lub czytając dziecku bajki, książeczki (poszerzając słownictwo dziecka), a potem analizując, to co usłyszało (ucząc zauważania relacji, związków przyczynowo-skutkowych)

- grając z dzieckiem w quizy np. bajkowe, zagadki, rymowanki, wierszowanki,
- wykorzystując  rysunek: Narysuj  o czym usłyszałeś, o czym była ta bajka, opowiadanie,
- wykorzystując ilustracje: „Ułóż obrazki w odpowiedniej kolejności, tak by utworzyły historyjkę, którą przed chwilą usłyszałeś”

Jeżeli Twoje dziecko potrafi czytać, możecie również:

  • dobierać odpowiednie opisy do obrazka   
  • układać zdania z rozsypanki wyrazowej
  • szukać w poznanym tekście imion bohaterów
  • wyszukiwać w tekście  postaci o podobnym wyglądzie bądź podobnych cechach charakteru
  • w trakcie cichego czytania szukać odpowiedzi na zadawane pytania.

Wykorzystuj przy tym relacje w rodzeństwie:
Poczytaj bratu         Poczytaj siostrze

Kiedy dziecko jest starsze i stoi przed nim niełatwe zadania samodzielnego opracowywania treści tematów w domu, możemy mu pomóc:

  • zadając pytania po przeczytaniu tekstu, treści tematu ( m.in. z przyrody, historii),  np. w formie testu prawda/fałsz
  • prosząc  o podsumowanie tego co przeczytało, by powiedziało co było dla niego najważniejsze, co go zaciekawiło, co go zadziwiło
  • prosząc o zaznaczenie najważniejszych informacji, terminów w tekście
  • prosząc o zrobienie notatki podsumowującej, zawierającej najważniejsze informacje i relacje miedzy tymi informacjami zaakcentowane za pomocą symboli, strzałek, kolorów, punktorów, rysunków 
  • prosząc o określenie głównego przesłania, idei, ogólnego sensu tekstu
  • prosząc  o podsumowanie tego co przeczytał, by powiedział co było dla niego najważniejsze, co go zaciekawiło, co go zadziwiło

Jeżeli przeczytany tekst zostanie poddany takiej właśnie analizie, na pewno zostanie dobrze zrozumiany i zachowany na długi czas w pamięci.

3. Drogi Rodzicu!

Jak spędzać wspólnie czas?

  1. Rodzicu! Daj sobie pomóc! Zaangażuj dziecko w obowiązki domowe. Młodsze dzieci bez trudu mogą sprzątać swoje zabawki, przenosić lub segregować ubrania po praniu, zamiatać, odkurzać, zmywać podłogi. Starsze z pewnością chętnie pomogą podczas gotowania posiłków, sprzątaniu ze stołu,  myciu naczyń (wkładaniu lub wyjmowaniu ich ze zmywarki), wynoszeniu śmieci.
  2. Zabawa ciepło/zimno. Chowamy przedmiot, który dziecko musi odnaleźć, udzielamy podpowiedzi typu ciepło (kiedy dziecko zbliża się do przedmiotu) lub zimno (kiedy się od niego oddala). Można używać podpowiedzi ukierunkowujących, ćwicząc orientację w przestrzeni (np.: bardziej w prawo/ w lewo/ nad/ pod/ przed itp). Warto zamieniać się rolami.
  3. Gry planszowe, karciane, słowne, np.:
    • zabawa w skojarzenia - podajemy wyraz, dziecko odpowiada słowem, które kojarzy mu się z tym co powiedzieliśmy i tak na zmianę,
    • wymyślanie wyrazów na ostatnią literę wyrazu poprzednika,
    • o czym pomyślałam/em? - wybieramy jeden przedmiot z pokoju w którym się znajdujemy, dziecko musi zadawać pytania, na które odpowiadamy tylko tak lub nie, zamieniamy się rolami.
  4. Obrazki do kolorowania lub wyklejania, np. biedronka, krowa, motyl. Kropki biedronki, skrzydełka motylka czy łaty krowy można pokolorować, wykleić wyciętymi kawałkami kolorowego papieru lub jakąkolwiek masą plastyczną (plastelina, modelina, ciastolina).
  5. Obrazki do przecinania i układania jak puzzle. Adekwatnie do wieku należy dobrać obrazek oraz liczbę elementów na jakie go potniemy. Starszym dzieciom można narysować linie i pozwolić żeby same wycięły, a następnie układały rozsypankę. Aby pomoce były trwalsze można wydrukować je na grubszym papierze lub zalaminować.
  6. Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów, łamigłówek, internet jest pełen inspiracji i dostępnych do pobrania pomocy. Warto z niego korzystać, również szukając obrazków do poprzednich zabaw.
  7. Przygotować pojemnik z suchą fasolą/ grochem i ukryć w nim drobne przedmioty czy zabawki - małe piłeczki, ludziki z klocków, guziki itp.
  8. Zabawa w nawlekanie. Można użyć makaronu np rurki, guzików z większymi dziurkami, koralików.
  9. Młodszym dzieciom (roczne, dwuletnie) czasem wystarczy dać dwa pojemniki i łyżkę, do jednego wsypać np plastikowe nakrętki i zachęcić aby przekładały je z jednego naczynia do drugiego; lub w pokrywce tuby np po chipsach wyciąć otwór i pokazać dziecku, że może tam wrzucać właśnie nakrętki czy to, co akurat mamy do dyspozycji. Często najprostsze rzeczy z otoczenia potrafią zaangażować dziecko przez dłuższy czas.
  10. Zabawy z muzyką, np.:
    • naśladowanie ruchów w rytm muzyki - rodzic tańczy, pokazuje ruchy dziecko naśladuje i zamiana, dziecko pokazuje ruchy, a rodzic je wykonuje,
    • tańczenie, podskoki, bieganie przy muzyce, kiedy zatrzymamy muzykę wszyscy stają nieruchomo i nie mogą się poruszyć.

 

Zabawy należy dostosować do wieku i zainteresowań dziecka. Pamiętajmy, aby zapewnić maluchom bezpieczeństwo, zwróćmy szczególną uwagę na drobne elementy, którymi dziecko mogłoby się zadławić.

Warto ten trudny czas poświęcić na pogłębianie relacji z członkami rodziny - częściej się przytulać, rozmawiać, oglądać albumy ze zdjęciami, np.: rodziców z dzieciństwa.

Rodzicu! Pamiętaj, że nie musisz organizować dziecku całego wolnego czasu. Daj mu szansę się ponudzić, wtedy jest bardziej kreatywne, poznaje siebie i swoje zainteresowania. Ważne jest żeby zachować umiar.

 

 

 

e-mail:sekretariat@pppbrodnica.pl



Działamy sprawnie, skutecznie, profesjonalnie, z uśmiechem.